Det kan lyde
som en udrikkelig cocktail at
blande folkeeventyrets verden med dyberepsykologen C.G. Jung og det
kristne evangelium.
Men her sejler man ind i et flot og
fantasifuldt univers af fortolkninger. Forfatteren, cand. theol.
Peter Værum, skriver i et stramt reguleret talesprog. Fremmedord
er bandlyst.
Tilmed er det en livsbekræftende bog.
Udtrykket
er hæsligt, men sproget har ikke ret mange ord, der udtrykker livsfylde
og tillid. Det har folkeventyret heller ikke. De fleste handler om
grimme frøer, uhyggelige lindorme, stygge :trolde, levende døde osv.
Kys
frøen
Bag uhyggen demonstrerer Peter Værum, at den
konstante
pointe er en opfordring til at kysse frøen eller se den personlige
rædselshund i øjnene. Så sker forvandlingen. Bag den mest umulige
stodder og den dunkleste fortrængning gemmer sig en prins,
det er værd at holde af.
Hvis
man afholder sig fra at flygte eller beherske, men i stedet accepterer
de underbevidste kræfter, frigøres der energi, symbolsk i form af et
skrin med en overflod af guld. Det er Jungs arketypiske billeder, der
genfindes som universelle temaer i eventyret. Man lærer sin skygge at
kende, og ved at omfavne dæmonien opløser .man den.
Ind i
varmen
Man kan indvende, at det .ikke kun er frøen, der
forvandles til prins. Det omvendte sker også. Den gode fe kan blive
til en ond heks, hvis man udelukker hende. Men tolkningen er den
samme: når man forviser det harmløe til skyggerne, bliver det
farligt. Alle forheksede prinser, indkapslede ideologer, knudemænd og
triste hverdagsmennesker har kun det ønske at komme ud af den dybe
ensomhed og ind i varmen.. Eller oversat til den menneskelige psyke,
så skal de neurotiske fortrængninger frem i dagslyset, hvorved de
forvandles til ressourcer, og ikke henlever deres nedbrydende
eksistens i den underbevidste skyggeverden.
Evangeliet
Man
kan spørge, hvor evangeliet finder sin plads i den systematik.. Ifølge
Peter Værum ikke som'"en beskeden del af helheden, men som. den
omfattende kærlighed, der ophæver skellet mellem de rigtige og de
forkerte, mellem samfundet og dets skygge, mellem jeget og det
fortrængte. Moderen, hvis lømmel afen forbryderspire er blevet
bortvist fra skolen, ser på ham med kærlighedens øjne:
"-Min
elskede dreng, siger hun..
Det er den synsvinkel, der
anlægges i Det nye Testamente.. "
Et menneske kan deportere
upassende lyster til skyggelaget. Et samfund kan hælde affald i havet.
En farisæer kan overlade synderne til deres skæbne. Et parti ka.n
udstøde de uregerlige. Men hvad kommer der ud af det? Ulykker. Ikke
kærlighed.
Så er man igen der,
hvor man fristes til at kalde
bogen livsbekræftende og optimistisk. Men det er fade og klistrede
begreber, og sådan er Peter Værums fremstilling ikke.
Folkeeventyrene langt mindre. Snarere er de lignelser i kristen
forstand og diagnoser i jungiansk terminologi, men de er først og
fremmest stramt vævede fortællinger, hvis moral aldrig er klam og
direkte.Tværtimod:
Der var ,engang en prinsesse, som mødte
en trold...
Læseren kan selv fortsætte. Det var læseren og
anmelderen med, som pludselig stod ansigt til ansigt med angsten og
skyggen.
Anmeldelse
i Kristeligt Dagblad:-
Eventyr
og evangeliumJungiansk
og kristent symbolsprog
frugtbart sammenkædet af Peter Wærum
Bøgeraf
Doris
Ottesen
Ét er
sikkert. Peter Wærums bog »Frøer og
Farisæe-re. Om eventyr og evangelium - set i lyset af Jung«, skal nok
få mange læsere. Og et andet er, lige så sikkert. Den fortjener det!
Den
43-årige cand theol og exam. art i retorik, tidligere sognepræst ved
Tagensbo kirke i København, har ydet en præstation til topkarakter med
dette værk.
Med udgangspunkt i Jungs dybdepsykologi og
inddragelse af såvel (især) Jes Bertelsens som Vibeke Arndals
arbejder er det lykkedes Peter W ærum, ikke mindst på grund af sine
gedigne teologiskei kundskaber og sit sikre evangeliske fodfæste, at
give det psykologiske, kulturhistoriske og religiøse frie udsyn til
den dybdepsykologiske tolkning, som især Jung har skabt det symbolske
sprog for, og som for så mange har vist sig at være så forløsende et
redskab i arbejdet for større selvindsigt og dermed dybere livsfylde.
Fra
grunden
Peter Wærum røber et stort pædagogisk talent. Bogen er
forbilledlig klart opbygget sproget er ganske enkelt en nydelse.
Alt
bliver beskrevet fra grunden. Bogen kan læses med udbytte af såvel den,
der i forvejen er bekendt med det jungianske symbolsprog, som den, der
er absolut ukyndig indenfor dette egenartede område; men måske nok med
det allerstørste udbytte af den, der i forvejen er fortrolig med det
kristne symbolsprog, og som derfor er istand til fuldt ud at værdsætte
det frugtbart nyskabende i en sammenkædning af disse to symbolverdener.
En sammenkædning, der utvivlsomt kaster nyt lys over Jesu liv og
lære, udvider perspektivet -uden så meget som at sætte en tøddel til af
den i dåbspagten fastholdte kristne bekendelse - til berigelse for
forkynderen og til glæde for tilhøreren.
Peter Wærum
koncentrerer sig om det enkelte menneskes indre univers. Med
udgangspunkt i folkeeventyrerne viser han, hvordan disse
fortællingers dramatiske hændelsesforløb med stort udbytte kan forstås
som symboler på de indre konflikter, som ethvert voksent menneske,
der, som Kierkegaard udtrykker det, »vil gribe sig selv i sin evige
gyldighed« må gennemleve for at blive »et selv«, et helt menneske uden
behov hverken for at fortrænge sine egne skyggesider eller -
værre endnu - for at projicere disse fortrængninger over på sine
medmennesker. Kort sagt et menneske der med Jesu ord i Bjergprædikenen
ved, »at man ikke ved at bekymre sig kan lægge en alen til sin
livsvej« - eller med Paulus, der citeres flittigt og forfriskende i
bogen, har tilbunds erkendt, at »der er ikke forskel på træl eller
fri, jøde eller græker, kvinde eller mand, thi alle er vi et i Jesus
Kristus«.
Tolkningsgrundlaget
lægges i
folkeeventyrene, men som vist inddrages også såvel evangelierne som
Pauli Breve.
Men også H. C. Andersens eventyr såvel som for
eksempel Astrid Lindgrens fortællinger analyseres.
Bogen er
skrevet i et roligt og afklaret sprog. Behageligt fri for enhver form
for manipulation. Det giver et stort frirum for læserens egne tanker
og overvejelser.
Bogen om eventyr og evangelium er båret af
en stor faglig viden og - ikke mindre væsentligt - et vældigt
menneskeligt overskud. Frøer og Farisæere er en flot bog.
Og
vidste man det ikke før, så ved man det efter endt læsning: Livet er
en forunderlig kostbar gave - guddommeligt godt og glædeligt i
grunden...
Peter Værum: »Frøer
og Farisæere«.
Om
eventyr og evangelium - set i lyset af Jung.
Forlaget.
Klitrose. 220 s. kr.