|
|
Fra gammel tid har man som led i det personlige fromhedsliv valfartet til hellige steder. De kendteste mål for længere pilgrimsrejser er nok Kristi grav i Jerusalem, pavens hellige stol i Rom og Jakobs grav i Santiago de Compostella i Spanien. Her i Norden var det Nidaros Domkirke i Trondheim med Hellig Olavs grav. Luther tog afstand fra klosterliv og pilgrimsrejser. Som led i bestræbelserne på at få reformationens budskab om Guds frelse ved nåden alene til at træde tydeligere frem, brugte Luther pilgrimsvandringer og valfart som eksempel på unødvendige og utidige fromhedsøvelser. Der kunne komme noget udvendigt og demonstrativt over de mange pilgrimme på landevejene med deres karakteristiske hat, taske og stav - og de mange "souvenirs" man kunne få som tegn på, at man havde aflagt besøg de hellige steder, kunne også vække anstød. Havde man gået på "Mælkevejen" til Santiago kunne man for eksempel erhverve de såkaldte "Ibs-skaller", tegnet på en fuldbyrdet pilgrimsrejse, og mange har sikkert båret disse muslingeskaller med selvfølelse og stolthed, så det grænsede til praleri. Alle fromhedsytringer kan jo ende i udvendighed.
Den reformatoriske skepsis over for pilgrimstanken hænger ved i dansk
kirkeliv den dag i dag. Det er nok i denne sammenhæng, vi skal se den nye interesse for valfart og pilgrimsvandringer. Pilgrimstanken antager i moderne, dansk kirkelig sammenhæng to ydre former: 1) 2) Hvad er det, man gør ?
Man væver den kropslige aktivitet sammen med en spirituel søgen. Man
kombinerer det jordiske, der ligger i de ømme fødder og den fysiske
udmattelse, med en eksistensiel indstilling, der er åben over for det
guddommelige. Vandringen
bliver til et ritual.
Et uformelt ritual, kunne man sige. I ritualet forlenes det jordiske,
den korporlige handling (at knæle, at dele brødet, drikke vinen, døbe
børnene, løfte glasset og se hinanden i øjnene, synge en sang), med en
dybere betydning (livet som en gave, sammenhængen mellem
menneskeskæbnerne, børnene som Guds børn, sjælens lovprisning af
skaberen). Man har kaldt det "at bede med fødderne". En
fynsk præst i Folkekirken fik den udmærkede idé
at lave et arrangement i pinsen 2oo2, hvor nogle grupper gik som
pilgrimme fra forskellige kirker på Fyn. Undervejs blev der holdt
andagt i de kirker, man passerede, målet var Domkirken i Odense - og
gudstjenesten Pinsedag. Mange menigheder var involveret. Nogle påtog
sig at være startsteder, andre arrangerede bespisning og atter andre
lagde hus til overnatning. Man havde udnævnt "Dejlig er jorden" til den
overordnede pilgrimshymne. En stor oplevelse var det, med ømme fødder
og udmattelsen siddende i kroppen, i fællesskab, efter to dages march,
at gå syngende ind i domkirken ved rejsens mål søndag klokken 17. (Jeg
oplevede det ikke selv, men de positive erfaringer har nået mine
øren...). - - - |
* | Pilgrimsmyten
Pilgrimsmyten er
et begreb, der har spillet en stor rolle i dansk teologi, vel især på
grund af religionshistorikeren Vilhelm Grønbech (1873-1948). Eksempler: *)
Hos Grønbech er pilgrimsmyten
formuleret negativt. Grønbech lægger afstand til denne måde at tænke
på, og sætter den i modsætning til den kristne skabelsestanke, hvor
vægten ligger på, at mennesket er sat på denne jord for at dyrke
jorden, elske livet, være til stede i nuet og leve i kald og
stand.
Men En virkelig indsigtsfuld tolkning af følelsen af fremmedhed får vi i den analytiske psykologi. C.G. Jung tolker den uafklarede følelse, længslen, anelserne, stemtheden med det religiøse som en konsekvens af, at mennesket er skabt som mere end et "jeg". Jeg'et med den daglige, vågne bevidsthed er personlighedens mest fundamentale kompleks. Vi identificerer os livet igennem med dette "jeg". Men i vores personlige udrustning er der mere i bagagen. Hvis vi regner det personligt ubevidste og det kollektivt ubevidste med, er et menneske en meget større helhed end den, der udgøres af dets jeg. Jung taler om SELVET. Selvet er den helhed, der forsyner individet med en følelse af mening. Selvet er den instans, der gør et menneskeliv til mere end et sammentræf af tilfældigheder, til en skæbne. Uden kontakt til SELVET kan livet - især omkring livsmidten og i livets anden halvdel - opleves som uvirkeligt og meningsløst. Fra SELVET udgår et kald. Det fraværende SELV skaber en længsel, og udløser ofte et behov for søgen efter forløsning, afklaring, mening. Set i lyset af teorierne om jeg'et og Selvet
(som jo har dybe rødder i europæisk tænkning, jvf. bl.a. Søren
Kierkegaard) får pilgrimsmyten en anden farve. Pilgrimsmyten bliver en
nøgle til en dybere forståelse, hvad et menneske er. Derved kan der måske også opnås forståelse for de mennesker, der finder stor inspiration og løftelse i, at gå på deres ben så deres fødder bliver ømme, og trække den friske luft ned i deres lunger, som led i en religiøs søgen, i en bestræbelse på eksistensielt at tilegne sig den problematik, der ligger i at være pilgrim... Peter Værum, november 2oo2. |
|
| Johannes'
Åbenbaring,
kapitel 21, v.1-5:
Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den
første jord forsvandt, og havet findes ikke mere. Og den hellige by,
det ny Jerusalem, så jeg komme ned fra himlen fra Gud, rede som en
brud, smykket for sin brudgom. |
|
Vil du have et træhus. Kvalitet, men ikke dyrt. Dansk Firma: Birksø huse. Et Birksø rundtømmerhus: rustik håndværk. Hoej kvalitet, specielt forarbejdet kernetræ. Nybyggerstil, rustikt materiale. Selvbyg Råhus. Træhuse. Selvbyg. Sommerhuse. Helårstræhuse. Campinghytter. Havehuse. Handicapegnede sommerhuse. Udlejning. |
---|