OM PRÆSTEN - FOREDRAG - PSYKOLOGILÆRERSERVICE - FORTÆLLER-SIDEN - EVENTYR - KONFLIKTLØSNINGCITATSAMLINGEN HOVEDSIDEN -PILGRIMSVANDRINGER - KONFIRMANDMATERIALE OM SKT PETER VED HIMMERIGETS PORT





Fra TV-gudstjenesten
3. søndag i Fasten 2005
m. VOICES gospel-kor,  Århus.




Om kernen i det kristne evangelium
Metaforfortegnelse
for prædikanter.

Pilgrimsvandring.
Om frelse.
Fortællingerne bag det abstrakte begreb
Nyeste definition af
begrebet religion
Gudstjenesten som kult.
Nadveren som ritual
Om bøn

Om humanistisk erkendelse.
Den sælsomme
" Jesus-økonomi".
Et spektrum.
Om sort-hvid tænkning.
Om at være hospitalspræst.
Et stykke liberalteologi (artikel).
Hvad skal vi sammenligne
Folkekirken med ?
Metaforfortegnelse for teologer.
Om at våge.

A propos TV-gudstjenesten    
Peter Værum: Vækkelsesprædikant
?


**

Ubevidsthed er søvn


"Folk må gerne sove livet igennem - men lad være med at kalde dem, der prøver at være lidt vågne, for selvoptagne !"




3. søndag i Fasten:

Dagens tekst:

Kristus uddriver den onde ånd
Onde ånder i Biblen
Onde ånder i "Åndernes Magt"
Onde ånder i psykologien
Ånden i flasken
Spøgelset i skabet
Trolde
Julenisser
Drillenisser
Rumpenisser
Elverpiger
Havfruer

















DAGENS TEKST:
Lukas-evangeliet, kapitel 11, v14:
 Engang var han ved at uddrive en dæmon, som var stum. Da dæmonen var faret ud, begyndte den stumme at tale, og folkeskarerne undrede sig. Men nogle af dem sagde: "Det er ved dæmonernes fyrste, Beelzebul, at han uddriver dæmonerne."  Andre ville sætte ham på prøve og krævede et tegn fra himlen af ham.  Men da Jesus kendte deres tanker, sagde han til dem: "Ethvert rige i splid med sig selv lægges øde, og hus falder over hus. v18 Hvis nu også Satan er kommet i splid med sig selv, hvordan kan hans rige så bestå? I siger jo, at jeg uddriver dæmonerne ved Beelzebul. Men hvis jeg driver dæmonerne ud ved Beelzebul, ved hvem uddriver jeres egne folk dem så? Derfor skal de være jeres dommere.Men hvis det er ved Guds finger, at jeg driver dæmonerne ud, så er Guds rige jo kommet til jer.
Når en stærk mand fuldt bevæbnet vogter sin gård, kan hans ejendele være i fred. Men kommer der en, der er stærkere, og overvinder ham, tager han straks alle de våben, som den anden havde sat sin lid til, og fordeler byttet.  Den, der ikke er med mig, er imod mig, og den, der ikke samler med mig, spreder.

 Når den urene ånd er drevet ud af et menneske, flakker den om i øde egne og søger hvile, men uden at finde den. Så siger den: Jeg vil vende tilbage til mit hus, som jeg er drevet ud af.  Og når den kommer, finder den det fejet og prydet.  Så går den ud og tager syv andre ånder med, værre end den selv, og de kommer og flytter ind dér. Og det sidste bliver værre for det menneske end det første."

Mens han sagde det, var der en kvinde i skaren, der råbte: "Saligt er det moderliv, som bar dig, og de bryster, du diede!"Men Jesus svarede: "Javist! Salige er de, som hører Guds ord og bevarer det!"


Onde ånder i Biblen
I den nye oversættelse af Det nye Testamente kaldes "onde ånder" og "urene ånder" som regel for "dæmoner".
Det er flere gange fortalt i evangelierne, at Jesus begiver sig af med at uddrive onde ånder.
Han gav også disciplene "autorisation" til at uddrive dæmoner. Vi kalder det "eksorcisme". I det skrift der hedder "Apostlenes gerninger" er der fortalt, at disciplene prøver, men somme tider har svært ved at få det til at lykkes.
Det er tydeligt, at mange af de tilfælde, hvor man i evangelierne taler om "onde ånder" eller "dæmoner", ville vi med vort moderne verdensbillede tale om sygdom, epilepsi, depression eller andre psykiske lidelser.
Onde ånder i "Åndernes magt"
I TV-udsendelser kan vi se, at der stadig forekommer tilfælde af besættelse i vore dage. Det kan være en person, der har en adfærd, der vitterligt bedst kan beskrives som "dæmonbesættelse" - han eller hun taler ikke med sin egen stemme, der er et fremmed væsen, der responderer, når man tiltaler det; personligheden skifter mellem det "normale" jeg og en ukendt adfærdsform, som regel destruktiv osv.
I "Åndernes magt" skildres, hvordan huse og lejligheder kan opleves som "hjemsøgte" af "ånder". Disse "ånder" bliver af de spiritistisk indstillede medier tolkes som tidligere afdødes "ånder" - altså lidt i stil med "spøgelser". Og det bemærkelsesværdige er, at de reagerer på de clairvoyantes tiltale. De kan så-at-sige kontaktes.
Det er ikke kun de clairvoyante ("synske"), der påtager sig at "rense" folks hjem. Enkelte præster gør det også. De bruger tit Fadervor eller Trosbekendelsens ord eller korstegning til at uddrive det "onde". Og det ser ud til at virke.
Det vækker stor diskussion i kirkelige kredse.
Som præst ville jeg aldrig påtage mig at "rense" et hjem, hvor onde ånder huserede. Jeg betragter mig ikke som kompetent, jeg har ingen uddannelse i den slags, jeg besidder ingen viden. jeg mener, vi må overlade det til fagfolk. Spørgsmålet er så, hvem der er "fagfolk". Det er vel de synske - eller andre der har forstand på parapsykologi, dvs. kan navigere på andre bevidsthedsplaner end det daglige, synlige, fysiske jeg-plan. ...
Andre vil mene, at det er psykiatere og læger, der er "fagmænd" på det område. Altså at mennesker, der oplever spøgelser og husbesættelser har et ubevidst psykisk problem, som de projicerer ud og oplever som "fysisk" i "den virkelige verden" hvad-det-så-ellers-er. ...
Psykologisk set
handler dæmoner, spøgelser og onde ånder om projektion. Projektion er et spændende og vedkommende begreb i al omgang mellem mennesker. Freud definerede projektion som en forsvarsmekanisme. I stedet for at skulle se ubehagelige, fortrængte sider af personligheden i øjnene, projiceres det ubevidste materiale ud på andre mennesker. Dér kan vi se det, og vi hidser os op over det. Forargelse og al emotionel adfærd skyldes typisk projektioner.
I Bjergprædikenen i Det nye Testamente beskrives den psykiske forsvarsmekanisme meget træffende i Jesus' ord: "Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage splinten ud af din broders øje".

(Lukas-evangeliet, kapitel 7, vers 3-5)

Jesus - kristendommen - dom - frelse - Drejø ølejr rap - kristen meditation nyreligiøsitet præst præster Jesus stilhed religiøs fornyelse drømme terapi New Age kristendommen dogmer inkarnationen inkarnation evangelium - evangeliet - klaver piano pianist akkompagnetør akkompagnement teologi helvede døden prædiken præster folkekirken kirken kirkelige retninger meditation og kontemplation mystik mystikere kristen mystike bibeltro bibel bekendelse Mattæus Markus Lukas Thomasevangeliet - klaver piano akkompagnetør akkompagnement gnosticisme psykologi teologi modsætning Kristus Jesmmus Kristus kirken kirkens vækst åndelig spirituel vækst psykoterapi Jesus - kristendommen - dom - frelse - kristen meditation nyreligiøsitet præst præster Jesus stilhed religiøs fornyelse drømme terapi New Age kristendommen dogmer inkarnationen inkarnation jomfrufødslen teologi helvede døden prædiken præster folkekirken kirken kirkelige retninger meditation og kontemplation mystik mystikere kristen mystike bibeltro bibel bekendelse Mattæus Markus Lukas Thomasevangeliet - klaver piano pianist akkompagnetør akkompagnement gnosticisme psykologi teologi modsætning Kristus Jesus Kristus kirken kirkens vækst åndelig spirituel vækst psykoterapi Jesus - kristendommen - dom - frelse - kristen meditation nyreligiøsitet præst præster Jesus stilhed religiøs fornyelse drømme terapi New Age kristendommen dogmer inkarnationen inkarnation evangelium - evangeliet - klaver piano pianist akkompagnetør akkompagnement teologi helvede døden prædiken præster folkekirken kirken kirkelige retninger meditation og kontemplation mystik mystikere kristen mystike bibeltro bibel bekendelse Mattæus Markus Lukas Thomasevangeliet - klaver piano pianist akkompagnetør akkompagnement gnosticisme psykologi teologi modsætning Kristus Jesus Kristus kirken kirkens vækst åndelig spirituel vækst psykoterapi Jesus - kristendommen - dom - frelse - kristen meditation nyreligiøsitet præst præster Jesus stilhed religiøs fornyelse drømme terapi New Age kristendommen dogmer inkarnationen inkarnation evangelium - evangeliet - klaver piano pianist akkompagnetør akkompagnement teologi helvede døden prædiken præster folkekirken kirken kirkelige retninger meditation og kontemplation mystik mystikere kristen mystike bibeltro bibel bekendelse Mattæus Markus Lukas Thomasevangeliet - klaver piano pianist akkompagnetør akkompagnement gnosticisme psykologi teologi modsætning Kristus Jesus Kristus kirken kirkens vækst åndelig spirituel vækst psykoterapi Jesus - kristendommen - dom - frelse - kristen meditation nyreligiøsitet præst præster Jesus stilhed religiøs fornyelse drømme terapi New Age kristendommen dogmer inkarnationen inkarnation evangelium - evangeliet - klaver piano pianist akkompagnetør akkompagnement teologi helvede døden prædiken præster folkekirken kirken kirkelige retninger meditation og kontemplation mystik mystikere kristen mystike bibeltro bibel bekendelse Mattæus Markus Lukas Thomasevangeliet - klaver piano pianist akkompagnetør akkompagnement gnosticisme psykologi teologi modsætning Kristus Jesus Kristus kirken kirkens vækst åndelig spirituel vækst psykoterapi Jesus -